Недвижими имоти в Испания: ще се стабилизират ли цените?
Сегментът на жилищните инвестиции съставлява 74% от общия обем на инвестициите в жилищно строителство с 904 млн. евро, от които 805 млн. евро са в сгради за отдаване под наем (BTR) и 99 млн. евро в частния сектор за отдаване под наем (PRS). Интересът към продукта на достъпни цени и обемът на инвестициите от страна на публичния сектор се открояват, предава „Idealista“. 41% от общите инвестиции в сектора на жилищното отдаване под наем са били насочени към достъпни и социални жилища, а публичният сектор е бил един от най-активните типове инвеститори със сделки за над 109 млн. евро от януари до март.
Очаква се процентът на апартаменти под наем в Испания да продължи да нараства през следващите години и през 2026 г. да представлява 26,4% от всички имоти. От своя страна, студентските жилища остават вторият по големина клас активи в сектора през първото тримесечие на годината с обем от 160 млн. евро (13% от общия обем на инвестициите) с три сделки в провинциите Барселона и Валенсия. С коефициент на осигуреност с легла от 6,7%, Испания е на първо място в Европа по този параграф. Според доклада, до 2025 г. към настоящото предлагане на студентски общежития ще бъдат добавени 19 000 нови легла.
Инвестициите във Flex Living, които включват нови професионално управлявани и обслужвани решения за временно настаняване, възлизат на 154 млн. евро (13% от общия обем в Living), като на Corporate Living се падат 81% от общия обем, а на Coliving - останалите 19%. Потенциалът на този сегмент се основава на нарастващото търсене на жилищно решение, което досега не е било налично. Според CBRE, пазарът на операторите на гъвкави площи е силно фрагментиран, въпреки че е започнала консолидация.
По продукти луксозните жилища и обслужваните апартаменти набират все по-голяма популярност на испанския пазар. Това включва три вида активи: луксозни (жилища с първокласно местоположение и уникален проект), обслужвани апартаменти (луксозни жилища с широк набор от услуги) и маркови жилища (луксозни жилища, свързани с марка). Анализаторите посочват, че в европейски и международен контекст Испания става все по-привлекателна, конкурентна и уникална в сравнение с еквивалентни градове като Париж, Лондон или Милано.