Държавната администрация и общините с обединени усилия за намаляване на административната тежест върху гражданите и бизнеса
По време на срещата са отбелязани настъпилите положителни промени в работата на общините по отношение административното обслужване на гражданите и бизнеса - въведени електронни услуги, създадена възможност за виртуално плащане и т.н. Повече усилия са необходими за решаване на проблемите, свързани с унифициране на услугите във всички общини (въвеждане на еднакви срокове, цени, формуляри и и изисквани от гражданите документи), признаване на предвидените в нормативната уредба електронни документи, премахване на въведени с общински наредби незаконосъобразни режими, използване на съществуващи възможности за получаване на информация по служебен път (например от НАП).
Във връзка с решаването на един от често дискутираните през последните години основни проблеми, като служебния достъп до данни от регистрите на отделните публични институции, вицепремиерът Томислав Дончев е заявил категорична промяна в посоката на работа чрез поетапно „отваряне“ на регистрите в зависимост от тяхната готовност, вместо чрез създаване на работни групи и изготвяне на анализи, като е определил ролята на ДА „Електронно управление“ за водеща в този процес. След отварянето на регистрите, всички администрации ще бъдат задължени да преустановят изискването на документи от гражданите и да си осигуряват информацията от другите администрации по служебен път. От страна на НСОРБ е поет ангажимент за подпомагане на общините в процесите на електронизация на предоставяните услуги и на служебен обмен на информация с държавните структури.
Набелязаните в хода на дискусията конкретни промени, които отделните министри се ангажират да реализират през следващите месеци, се отнасят до:
- отваряне на първите 12 регистъра за достъп от други администрации (след осигуряване на техническите възможности, проверките ще се осъществяват само по служебен път);
- въвеждане на електронен документооборот между администрациите;
- електронен обмен на данни при сделки за смяна собствеността върху употребявани МПС (гражданите ще се явяват само пред нотариус, който служебно ще придвижи документите за регистрация в КАТ и в общината);
- свързване на данните от Имотния регистър и кадастъра.