Богатите американци купуват ваканционни жилища в Европа, докато еврото е слабо
Защо американците се местят в Европа?
Най-важният фактор, който тласка американските купувачи към Европа, е рязкото падане на стойността на еврото. През юли 2022 г. европейската валута падна под стойността на американския долар за първи път от 20 години насам. Стремителният спад е отчасти следствие от войната в Украйна и рецесията. Американският долар, от друга страна, остана сравнително силен, благодарение на повишаването на лихвените проценти и на репутацията си на „сигурно убежище“ по време на сътресения. Тъй като ФЕД затяга паричната политика по-агресивно от Еврозоната, за да се бори с инфлацията над целевата стойност, доларът поскъпва спрямо еврото, а с промяната на стойностите на валутите се променя и покупателната способност, твърдят анализаторите. Другият важен фактор са сравнително ниските цени на пазарите на недвижими имоти в Европа. Според „Knight Frank Global Residential Index“ стойностите на жилищата в САЩ се покачват бързо - 9 от 20-те града с най-бързо растящи цени на имотите в света са американски. При първите три, Финикс, Маями и Сан Диего, те са се повишили с 29 % или повече. За сравнение, в Париж и Лондон цените са скочили с по-малко от 5% между първото тримесечие на 2021 г. и първото тримесечие на 2022 г. Във Флоренция пък, за същия период от време е отчетено понижение от -1,6%.
Как европейците реагират на американските купувачи на жилища
За много американци възможността да се преместят в Европа е сбъдната мечта. Не всички обаче са доволни от вълната на нови купувачи. Социалните медии са изпълнени с оплаквания на местните жители от увеличение на цените на жилищата, което съпътства прилива на американци. „Отидете някъде другаде, имаме достатъчно недостиг на жилища и без това“, е написал потребителят от „Twitter“, Калоян Дойнов. „Само богатите могат да си позволят това, те вдигат цени за всички нас", негодувал е друг, предава „Euronews Travel“. В Барселона - където цените на жилищата са се увеличили с над 4 % през последните 12 месеца - гневът срещу дигиталните номади прерасна дори в протести. „Вашето луксозно пътуване, моето ежедневно страдание", гласи един лозунг, изрисуван из целия град.