Сертификат за регистрация при покупка на недвижими имоти в Испания: какво представлява, за какво служи и как да го получа?
Какво представлява удостоверението от Регистъра и за какво служи?
Удостоверението от Регистъра е публичен документ, подписан от длъжностното лице по вписванията, с който се удостоверява съдържанието на записа и всичко, свързано с вече вписан имот. Например, настоящи и бивши собственици, и настоящи и изтекли права. Този документ се използва за упражняване на такива права спрямо трети лица, физически и юридически лица, съдилища, публични институции и агенции и от правна гледна точка е единственото средство за това. Той е и доказателствено средство, правно обвързващо за всички страни.
Какви видове удостоверения има?
Най-обичайното удостоверение (и това, което обикновено е свързано с процесите на закупуване на жилище и ипотека) е удостоверението за собственост и тежести или удостоверението за собственост, което включва актуални данни относно пълното описание на имота, неговия собственик или собственици, правата, които може да са учредени върху имота (като наем, ползване или употреба), и висящите тежести върху имота (ипотеки, възбрани, сервитути, данъчни тежести и др.) или обстоятелството, че е свободен от тях. Съществуват и други видове на удостоверенията от Регистъра, като например буквалното удостоверение, което се състои от пълен препис на едно или повече вписвания или регистрации на историята на даден имот.
Съдържание на удостоверението за регистрация
Информацията в удостоверението за регистрация зависи от вида на въпросното удостоверение. По примера на удостоверението за собственост и тежести (най-често срещаното удостоверение) обикновено трябва да съдържа описание на имота, собствеността и възможните тежести. Чрез достъпа до вашето удостоверение ще разберете, наред с други неща, кой е собственик на имота, какъв вид или видове собственост съществуват върху него (право на собственост, безвъзмездна собственост и/или право на ползване) и в какъв процент, тежести (ипотеки и др.)...
Разлика между "nota simple" и удостоверение за вписване
"Nota simple" и удостоверението от Регистъра съдържат най-важната информация за правното положение на недвижимия имот. Въпреки това, "nota simple" не предоставя информация за бивши собственици или права, които вече са били отменени. И двата документа могат да бъдат поискани в Поземления регистър в района, в който се намира имотът. Въпреки, че във всички случаи, трябва първо да изразите законния си интерес да поискате информацията (освен, ако не сте собственик на правото). Това е така, защото вписванията в Регистъра са защитени от Закона за защита на личните данни. Освен тези точки, основната разлика между удостоверението за вписване в Регистъра и "nota simple" е, че докато "nota simple" е само информативна, удостоверението е публичен документ, подписан от длъжностното лице по вписванията, който удостоверява съдържанието на регистъра и е задължителен за всички страни.
Как да получите удостоверение от Поземления регистър в Испания?
Искането на удостоверение от Регистъра е лесно: можете да го получите директно от Поземления регистър или по електронен път чрез уеб портала на Асоциацията на регистрите. Разбира се, трябва да се идентифицирате с помощта на електронен подпис или да сте абонат на услугата. Освен това, трябва да предоставите някаква идентификационна информация за имота (Уникален код на регистъра или CRU, Уникален идентификатор на имотите в регистъра или IDUFIR или данни от регистъра). Не забравяйте, че ще трябва да посочите и законен интерес т.е. трябва да посочите причина за искането или целта, за която ще се използва информацията:
- Правно-икономическо разследване на кредит, платежоспособност или отговорност: това поле трябва да бъде отбелязано, когато целта на искането е да се узнае способността на регистрираните титуляри на конкретни активи или права да посрещнат своите задължения. Такъв е случаят например, при вземане на заем от регистрирания собственик, сключване на договор за наем с регистрирания собственик като наемател, сключване на договор за услуги в полза на регистрирания собственик и т.н. Това поле може да се използва и за доказване, че не притежавате недвижимо имущество (например за получаване на общинско жилище, правна помощ или безвъзмездни средства).
- Правно разследване на обекта, неговата собственост или ограничения: това поле трябва да бъде отбелязано, когато целта е да се узнаят правата, които се прилагат към даден обект: собственост, право на ползване, сервитути, градски ограничения, тежести и др. Например, за да се открие дали има право на път или достъп, дали земята е застроена, кадастралното описание на имота, проучвания за оценка на имота, разяснения или регулация пред кадастъра или други органи и др.
- Проучване за сключване на договори или завеждане на искове; да бъде собственик на някакво право върху имота или по други причини: това поле трябва да бъде отбелязано, когато се иска придобиване на имота или на някакво право върху него, като например закупуване на имота, придобиване на право на ползване, наем или заем с ипотечна гаранция. Тази клетка трябва да отбележите и когато искате да предприемете правни действия срещу регистрирания собственик или върху имота (да поискате изземване на имота, да упражните правото на оттегляне на съсобственици, съседи или наематели на имота, да предявите по съдебен ред някакво право върху имота, да упражните определяне на границите на имота и т.н.).
Колко струва сертификатът от Регистъра?
Цената на удостоверението от Регистъра е определена в таксите, приложими за регистраторите на имоти. Те са следните:
-Удостоверение за собственост, буквално или извлечение, независимо от времето, за което се отнася, за всеки имот: 9,015182 EUR.
-Удостоверение за тежести, включващо или не собствеността върху имота, за всеки имот и независимо от броя на тежестите: 24,040484 EUR.
-Удостоверение с непрекъсната информация (т.е. ако в рамките на 30 дни е поискана информация за вписване на вписвания върху имот), общо: 48,080968 EUR
-Удостоверение за отрицателни тежести: 9,015182 EUR
-Други удостоверения, които не са включени в предходните параграфи: 6,010121 EUR
Всяко удостоверение от Поземления регистър ще бъде издадено в рамките на 5 работни дни от датата, на която сте подали заявлението си, информира „Idealista“.