Как да изберем добър професионалист за работа или сътрудничество: профил на различните поколения брокери
Сферата на недвижимите имоти не прави изключение от общата картина и в нея осезаемо се забелязват специфичните различия между брокерите на различното време. Ето какви са те и как се отразяват на работата им:
«Baby boomers» (1945–1965)
Мото: «Живеем, за да работим».Ценности: стабилност, постоянство, статут, социална принадлежност.
Основни признаци: работливи, търпеливи, лоялни.
Мотивация: персонален ръст, оценка на опита им и възможност да го споделят.
Това са децата на «тихото» поколение (1922–1945) или първото следвоенно поколение. А названието им идва от бума в раждаемостта /baby boom/ след Втората световна война. След края на военните действия, в Западна Европа това поколение преживява рязък икономически подем и разслояване на обществото, а в Източна Европа – разцвет на социализма и тотална колективизация с нейните всевъзможни последствия.
„Baby Boomers“ са либерални и търпеливи работохолици, основният им капитал на пазара на труда е богатият натрупан трудов и социален опит и лоялност. Тези от тях, които са решили да се занимават с недвижими имоти основават своите компании от нулата, създават сплотени екипи, обучават своите служители – брокери, като дават личен пример. Често тези компании се превръщат в „империи“ и остават лидери на пазара години след като основателите им вече не са в бизнеса.
Поколение X (1965–1975)
Мото: «Работим, за да живеем».Основни ценности: независимост, индивидуализъм.
Основни признаци: прагматизъм, самостоятелност, желание за постигане на висок жизнен стандарт.
Мотивация: доверие, свобода, признание, възможност за развитие.
На Запад опитът на това поколение се формира под влияние на политическата и икономическа криза, и омаловажаването на институцията на брака. На Изток, то попада под влиянието на разпада на социалистическата система, както и фазата на «дивия капитализъм». Тези хора са видяли доста неща, които не функционират, както е било обещано, скептици са и разчитат предимно на себе си. Били са свидетели не само на тектонически политически промени, но и на прехода от индустриална към дигитална епоха, и това е първото поколение, което започва да работи с компютри.
В сравнение с „бейби бумърите“ те са до голяма степен индивидуалисти, високо ценят образованието си, но по-малко значение отдават на статута. Ориентирани са към постигане на резултати, но търсят възможности да развиват своите познания и умения, изкачвайки се по кариерната стълбичка и осигурявайки си финансова подкрепа.
В сферата на недвижимите имоти обикновено започват от най-ниското стъпало, изминавайки търпеливо и уверено целия път до най-високата ръководна позиция. Лоялни са и отдават значение на доверието между брокерите и клиентите. Представители на поколението „Х“ са днешните собственици и управители на агенции, които, благодарение на знанията, опита и постоянството си, успяват да задържат стабилните си позиции дори в периоди на криза. При повечето брокери „Х“ се забелязва умерена склонност към нововъведенията в бранша.
Александър Бочев - управител на RealNet, член на УС на НСНИ: „Бизнесът с недвижими имоти се гради най-вече на създадени контакти, на препоръки, на хора, които успяват да свържат своите клиенти – било то продавачи-купувачи, наемодатели-наематели, по един начин, а именно въз основа на своите контакти. Не смятам, че недвижимите имоти могат да бъдат базирани като онлайн магазин. Да, онлайн бизнесът се развива и онлайн търговията е полезна, но ние сме в една сфера на директните продажби и не смятам, че през фейсбук и през всички тези канали, може да достигнем като послание до хората и да спечелим тяхното доверие“.
Поколение Y (1975–1995)
Мото: «Баланс между работа и живот».Ценности: екипна работа, нетуъркинг, лидерство, свободно време.
Основни признаци: оптимизъм, самоувереност, амбиции, живот «тук и сега».
Мотивация: доходи, заинтересованост, възможност за кариера.
Това поколение също така се нарича «милениуми» (millenials). То се развива във времето на бума на интернет, глобализацията и технологиите във всички сфери на живота, а също и глобалната финансова криза през 2007–2010 години. «Милениумите» са енергични, целеустремени, надарени с високо самосъзнание, желание и потенциал да бъдат лидери, те искат всичко бързо и незабавно.
Основният им коз е доброто владеене на езици и дигиталните умения.
Те търсят интересна работа, където обратната връзка е осезаема, за това често избират да станат брокери. Или поне опитват за малко. Те не желаят да работят упорито като предишните поколения, защото искат повече време за личния си живот и различните хобита. «Милениумите» са поколение оптимисти: те смятат, че кариерата може да подобри живота.
Статистиката показва, че до 2020 година 50% от работната ръка на Запад ще бъде съставена именно от представители на това поколение.
Търсени работници са, но не са най-нелоялните: ако се почувстват подценени, те бързо и без много размисли ще прекъснат трудовите отношения, за да продължат напред. Рядко се задържат на едно работно място повече от две-три години, поради което не инвестират твърде много в усъвършенстването си, а търсят бързи резултати.
Даниела Бояджиева – консултант „Наеми“, агенция за недвижими имоти „Primo+“: „Станах брокер преди около две години, много случайно - приятелка ме запозна с тогавашния ни мениджър, за да ми разкаже за професията. До този момент имах негативно мнение за брокерите и не мислих, че някога бих искала да съм като тях. Оказа се, че има и друга страна на монетата и брокерите могат да работят в полза на хората. Това много ми хареса – аз се занимавам активно с благотворителност и хуманното отношение е от първостепенно значение за мен“.
Добромир Добрев – агент продажби в строителна фирма "Atlantis Bulgaria Holding": „Преминавал съм няколко курса на обучение с ментори на чужди езици, най-вече на английски и на руски език. Изучих много механизми и различни методи на работа. Различните народи имат различен манталитет, разбирания, изисквания, предпочитания и друго. От избягването на ръкостискането с рускоговорящите дами, до любовта на скандинавците към големите тераси - всички привички са важни, за да се разбираме, общуваме и продаваме. Няма наръчник за тези ситуации и опитът е най добрият учител. Но аз съм намирал най-голяма ефективност чрез усмихнато, ведро, професионално, прямо и откровено държание. Прекаленият снобски преофесионализъм с фрак и папийонка не го намирам за ефективен, дори и при продаването на по-скъпи имоти. Когато направиш впечатление с изказвания, практичност, фактология, разбиране на закона и пазара, архитектура и т.н., тогава клиента разбира че си компетентен и достоен за неговото доверие".
Поколение Z (1995–2010)
Мото: «Тук е работата, там е животът»Ценности: свобода, самореализация, щастие
Основни признаци: реалисти, индивидуалисти, денонощно са на линия
Мотивация: толерантност, доверие, изпитания
Това поколение също така е наричано «поколението YouTube» и «дигитално поколение».
Поколението „Z“ не притежава оптимизма, присъщ на поколението „Y“. То е видяло от родителите си сенчестата страна на кариерата – т.нар. синдром на прегаряне и за това иска да изгради живота си по различен начин, което прави тези хора емоционално дистанцирани. Те не претендират за ръководни позиции и не желаят да поемат отговорности. Техният стремеж е да начертаят ясна граница между работата и личния живот, не харесват да работят извънредно и да бъдат критикувани – в социалните мрежи са свикнали да получават «like»-ове, но не и «dislike»-ове.
Животът на представителите на поколението „Z“ е наситен със съвременни технологии, а делниците им - с интернет, социални мрежи и смарт устройства. Те се стремят към щастие, а свободата смятат за неразделна част от него. В същото време те са реалисти и напълно осъзнават своето несигурно бъдеще: въвеждане на технологии и роботизация в работната среда, необходимост цял живот да получават образование и от време навреме да сменят професията си. Като брокери на недвижими имоти обаче те се чувстват много добре, защото професията е динамична и им позволява да се срещат с различни хора, да пътуват и да развиват креативността си. Те са хората, които намират нови подходи в рекламирането на недвижими имоти, използвайки социалните мрежи и различни интернет платформи.
Искрен Зографски - консултант в „Софконсулт“ ЕООД: „Безспорно, живеем в ерата на технологиите. Всичко вече се дигитализира и колкото по-бързо и пазарът на недвижими имоти успее да направи това нещо, толкова по-добре за него. Показателно е, че вече доста голяма част от колегите се ориентират към социалните мрежи, където да се обменя информация и съответно, да се търсят потенциални клиенти. Факт е, че също много потенциални клиенти осъществяват вече връзка с нашата агенция, именно посредством социалните мрежи. Друг важен момент е, че и рекламата там позволява доста по-добро представяне на имотите. Бъдещият брокер и агент на недвижими имоти е човек, който ще има нужда само и единствено от мобилния си телефон. Разбира се, и от достатъчно знания“.
Границите между поколенията, разбира се, не са зададени в тези строги рамки – не напразно различните изследователи дават отклонение между тях от 3 до 5 години. Един енергичен и амбициозен човек на по-зряла възраст може, по-скоро, да съответства на профила на поколението „Y“, вместо поколението на поколението „X“. Освен това, социолозите констатират, че в идеалите на представителите на поколението „Z“ се наблюдава удивително сходство с ценностите на «бейби-бумърите».
Ирена Перфанова – председател на НСНИ: „Преминахме през един преходен период, в който професията претърпя сериозна трансформация, нашият пазар също, а и политическият живот в страната имаше своите колебания. Навлизаме в нова ера на бизнеса и сега е моментът да поставим основите на по-добре структуриран пазар. Много млади и перспективни хора излизат от престижни университети и търсят своята реализация. Те се явяват пълен контраст на миналото и ние трябва да ги посрещнем подготвени. Пазарът има нужда от качествени кадри, от иновативно мислещи хора, неопорочени с лошите практики на миналото. За това и НСНИ провежда обучения, като дипломата за брокер на недвижими имоти, която заетите в бранша получават, вече е търсен ценз от уважаващите себе си брокери и се превръща в запазена марка за демонстриране на сериозно отношение към професията и пред потребителите. Не всички се отнасят по този начин към професията си, но тези, които го правят ще останат устойчиви във времето. А това са между 10 и 30% от целия пазар на брокери и агенти. Опитните професионалисти, които през годините са устояли на предизвикателствата на времето и въпреки това са запазили своя професионален морал се обединяват около целта да създадат имотен пазар от ново поколение в България. Не се ангажираме с никакви обещания, а с инициативност, позитивизъм и движение напред в крак със световните тенденции“. |