Българската столица София – сред най-атрактивните европейски дестинации за строителство на търговски центрове
Въпреки, че наситеността на имотния пазар в София с търговски площи - около 235 кв.м на 1000 човека население, превишава над два пъти средното ниво за страната, тази стойност остава два пъти по-ниска в сравнение със средното европейско ниво. Същевременно изключително динамичното развитие на българската столица я нареди на първо място сред европейските столици по ръст на брутния вътрешен продукт за последните 10 години и сред 30-те най-бързо развиващи се градове в света. Добри възможности за строителния бизнес откриват и прогнозите на анализаторите на софийския имотен пазар, че през следващите пет години потребителските разходи в столицата ще се увеличават годишно с над 4%. Като цяло в страната през настоящата година е отворен един търговски център в Пловдив –мол “Марково тепе”, а София няма новооткрити шопинг центрове.
Анализът на данните от проучването на Cushman and Wakefield за тенденциите в строителството на търговски площи в Европа показва, че най-активните строителни площадки и най-наситените пазари в сегмента на търговските центрове са Турция и Русия. През първото шестмесечие на 2016г. общата новозастроена площ с търговски центрове в двете държави съставлява над 40% от всички завършени площи в Европа, като обемът им на турския имотен пазар възлиза на над 287 хил. кв.м, а на руския - над 257 хил. кв.м. В низходящ ред в класацията на страните с най-голям обем нови площи в търговски центрове се нареждат Франция със 141700 кв.м, Италия с 92000 кв.м и Румъния с почти 83000 кв.м. В челната десятка на най-активното строителство на търговски центрове попадат също Полша, Швеция, Германия, Хърватия и Белгия.