Китай и България - какви съвместни проекти очакват двете държави
Най-многочислената държава в света успя да обедини 65 държави в каузата за улеснен обмен на информация, създаване на съвместни маркетингови стратегии и улесняване на пътуванията. България е част от съмишлениците на китайската стратегия, като министърът на туризма, Николина Ангелкова, неведнъж изрази убеждението си, че това ще укрепи сътрудничеството ни и ще отвори нови възможности пред взаимовръзката между страните ни – както по отношение на туризма, така и за нови инвестиции у нас.
Както Domaza Новини вече писа, Китай навлиза все по-сигурно на Европейските пазари. От няколко години насам представители на бизнеса от републиката заявяват интерес и реализират бизнес идеите си в различни сфери, в различни части на България.
Проучване за инвестиции
Логистична база на Alibaba
Една от най-големите платформи в света за онлайн търговия Alibaba, която генерира милиарди долари приход, прояви интерес именно към страната ни за построяване на логистичен център, чрез който стоките да достигат по-бързо да европейските й клиенти. В началото на 2017-та разговори бяха проведени между представители на компанията и на правителството на България, включително премиера Бойко Борисов.Производствени цехове на GS Solar Company и GoldPoly Group
Също през януари България беше посетена от представители на други две китайски компании - GS Solar Company, произвеждаща соларни панели и GoldPoly Group, която има интерес към изкупуването на български тютюн.Инвестиции в инфраструктура, пристанища и АЕЦ „Белене“
В разгара на лятото, през месец август, отново премиерът Бойко Борисов посрещна в Бургас друга делегация от представители на китайския бизнес, с които са се провели разговори за евентуални инвестиции в мащабни инфраструктурни проекти. Автомагистрала „Черно море“, Пристанището в Бургас и атомната електроцентрала в Белене, са били сред основните теми, коментирани между двете страни. Борисов е изразил и намерението си да бъдат предприети действия за увеличаване на възможностите за по-често и по-бързо пътуване от Китай до България, в частност до Бургас, чрез услугите на авиокомпаниите. Както самият премиер е уточнил, преговорите с китайските бизнесмени са още в „сурова фаза“.На друга среща, този път между министъра на регионалното развитие и благоустройството, Николай Нанков и представители на китайската „Ситик Кънстракшън“ е станало ясно, че интерес има и към други инфраструктурни проекти: магистралите София-Калотина, Велико Търново-Русе и тунел под Шипка. Тези пътни отсечки са част от важни транспортни коридори, които свързват Азия със Западна Европа и имат важно значение за икономиката. В бъдеще ще бъдат проведени още срещи, на които инвеститорите ще бъдат запознати с техническите параметри и особености на трасетата. Ще се търсят и варианти за създаване на дружество между българската държава и китайската компания или друг вид бизнес модел, който да намали рисковете и за двете страни.