Започват проверки на офертите за имоти: с какви обяви да внимавате и предимствата на ексклузивните договори?
Добромир Ганев – собственик на агенция за недвижими имоти „Форос“ и зам.предс. на УС на НСНИ: „Тогава, когато даден имот се представя за жилище, а то е мазе или гараж, или няма нищо общо с описанието, това ще се огласява от двете организации и пред медиите. Вече има подписано предварително споразумение между НСНИ и НАЗП за тази дейност и е възможно до месец – два проверките да започнат“.
Като резултат от усилията на НСНИ за регулиране на пазара на недвижими имоти, ще бъде създадено и акционерно дружество, което ще работи с т.нар. Multiple listing system /MLS/, по която работят много държави и най-вече в Америка. Тази система предполага, че в нея могат да бъдат регистрирани само договори с изключителни права. Всички агенции, които са членове на тази система, ще имат достъп и ще могат да контролират дали клаузите по тези договори се спазват. Един от най-нарушаваните принципи на ексклузивното офериране е когато даден брокер или агенция отказват сътрудничество с други брокери и агенции, с цел да вземат две комисионни. Често това е в ущърб както на клиентите, така и на бизнеса.
Добромир Ганев – собственик на агенция за недвижими имоти „Форос“ и зам.предс. на УС на НСНИ: „Предоставянето на изключителни права при продажбата на един имот е много добра практика и най-предпочитаната в цял свят, защото потребителят на услугата има свой партньор в лицето на брокера, който да защитава интересите му. Проблемът е, че не всички агенции в България тълкуват правилно ексклузивното предоставяне на правата и защитават повече собствените си интереси. За това, хората не трябва да се отказват от този тип взаимотношения, а просто да четат договорите преди да ги подпишат. В тях трябва да присъстват някои важни клаузи и ако ги няма, клиентът да изиска вписването им, а именно:
- Агенцията трябва да е задължена да маркетира имота и да го предлага на всички останали, без ограничения.
- Агенцията трябва да предостави план за начина, по който ще бъде предлаган имотът – начална цена, целеви клиенти, платформи и сайтове, в които ще се публикува обявата и т.н.
- Клауза за неотказване на работа с конкурентни фирми. Тук е възможно да се договори, например, за период от 30 дни избраният брокер да не работи с други компании, в случай, че е преценил, че вече има клиенти – частни лица, които биха купили имота – обект на договора. След изтичането на този срок обаче, той трябва да започне работа и с други агенции. Така се защитават интересите на клиента и се спазва лоялната конкуренция.
- Брокерът трябва да се ангажира да следи медийното пространство, а именно дали друга агенция не е обявила имота на по-ниска цена без знанието и съгласието на собственика. Това е способ за привличане на клиенти, но в никакъв случай не е коректно спрямо интересите на продавача и той трябва да е информиран за това“.