Три най-популярни направления за бизнес в България
Коя бизнес сфера избират близо 80% от чужденците в България? С какви проблеми се сблъскват по пътя си? Кои отрасли също са перспективни? Редакцията на «Domaza Новини» научи отговорите от експерт, работещ с чуждестранни граждани в България вече над 20 години.
Юрий Абашев
Живее и работи в България (София) над 20 години. Научен сътрудник в Българската академия на науките. Консултант по въпроси, свързани с преместване в България, откриване на фирми и покупка на имоти на сайта aboutbulgaria.biz.
Какъв бизнес може да се започне в България?
Юрий Абашев: «Обикновено когато питам хората с какво смятат да се занимават в България след като оформят документите си по пребиваване в страната, повечето отговарят, че искат да отворят кафене, ресторант или нещо от този род»
Сложности или особености
Юрий Абашев: «Смятам, че българите са силно консервативни по отношение на храненето. По тази причина многобройните опити за отваряне на всякакви видове ресторанти в друг национален стил или с чужда кухня, тоест твърде тясно специализирани, често не издържат на конкуренцията с българските заведения. Първо, български ресторанти има на всяка крачка и второ – да привлечеш сънародници в заведението си е доста трудно, тъй като не всеки ще се вдигне от единия край на София до другия, за да опита от националната кухня».
Въпреки това по думите на експерта, чужденците продължават с опитите си да развиват в България именно ресторантьорски бизнес. «Domaza Новини» предлага примери за търговски имоти, подходящи за отваряне на собствен бизнес в тази сфера:
Варна - 127м2, 83 000 € | Варна - 127м2, 83 000 € |
Други перспективни направления за отваряне на бизнес в България
Към други популярни и перспективни видове дейности в България може да бъде отнесено всичко онова, което е свързано с автомобили. Голям процент от пристигащите откриват автосервизи. Третият сектор, който може да се нарече перспективен, е строителството. Някои чужденци, успешно развиващи този вид бизнес в Русия, успяват да продължат дейността си и в България с оглед на особеностите на местния имотен пазар.
Юрий Абашев: «Не се наемам да направя оценка на нечий бизнес и да кажа: „Да, занимавайте се именно с това, за да успеете“. Всеки човек трябва сам всичко да пресметне и да вземе решение. По-важното в случая е човек да има понятие от работата, с която се захваща, както и да вземе предвид манталитета на местното население. Не бива да се разчита на когото и да било, включвайте знанията си и ги използвайте. Всеки има свои интереси и умения, които могат да привлекат други хора – това също е идея за построяване на бизнес».
От края на миналата и началото на 2017 година редица инвеститори станаха по-заинтересовани от възможностите за инвестиции в бизнес тип „детски лагер“ като ново направление за стартиране на собствен бизнес в България.