Различни поколения – различни клиенти. Как да ги разпознаем?!
Отново започваме с първия тип поколение и клиенти, т.нар.
«Baby boomers» (1945–1965)
Ценности: стабилност, постоянство, статут, социална принадлежност
Основни признаци: работливи, търпеливи, лоялни
Мотивация: персонален ръст, оценка на опита им и възможност да го споделят
Имайки предвид основните характеристики на тези „деца на „тихото“ поколение“, които израстват в следвоенния период, когато Западна Европа преживява силен икономически растеж, тези хора са свикнали да работят много. Работохолици, амбициозни и същевременно либерални, те се стремят към високи върхове и натрупване на благосъстояние. Заслужили парите си, те обичат да ги инвестират в голям и охолен дом, който обаче да не е прекалено показен, а по един премерено аристократичен начин да показва престижа на семейството. Мраморни колони, естествен паркет и масивни дървени мебели са основни части от интериора, които търсят хората от поколението „Baby Boomers“.
Техният перфектен дом в нашето съвремие би изглеждал така:
Имотът може да бъде разгледан в профила на „Дрийм Вижън Недвижими имоти“
Поколение X (1965–1975)
Основни ценности: независимост, индивидуализъм
Основни признаци: прагматизъм, самостоятелност, желание за постигане на висок жизнен стандарт
Мотивация: доверие, свобода, признание, възможност за развитие
Това поколение идва като контрапункт на „Baby Boomers“ тъй като се формира под влияние на политическата и икономическа кризи, и омаловажаването на институцията на брака. Тези хора са видели „и 2, и 200“, претърпели са много разочарования от неизпълнени обещания и са се сблъскали с технологичните постижения на новото време. Някои от хората „Х“ са първите, започнали да работят с компютър, а други отхвърлят това творение на човешкия гений и до ден днешен отказват да се докоснат до него. Те са индивидуалисти, ценят образованието и квалификацията си, но не обръщат толкова внимание на статута си, за разлика от „Baby Boomers“. Лоялни са и отдават значение на доверието между брокерите и клиентите. Търсят за свой дом място, което да съчетава миналото и бъдещето, остарялото и модерното, лукса и уюта. Могат да се впечатлят от комбинацията между мрамор, голяма каменна камина и кристални полилеи, и огромен плазмен телевизор, система за домашно кино и кухненски уреди със съвременен дизайн.
Техният перфектен дом в нашето съвремие би изглеждал така:
Имотът може да бъде разгледан в профила на „Classic Estates“
Поколение Y (1975–1995)
Ценности: екипна работа, нетуъркинг, лидерство, свободно време
Основни признаци: оптимизъм, самоувереност, амбиции, живот «тук и сега»
Мотивация: доходи, заинтересованост, възможност за кариера
Това са хората – милениуми. Тяхното поколение расте и се развива с интернет. Те са част от процеса по глобализиране на всички сфери от живота, а също така са потърпевши от световната финансова криза. Те са целеустремени, информирани, енергични, но искат всичко да се случва бързо. Търпението не е качество, което притежават, за това и не са склонни да отделят много време за търсене на имот. Брокерът, който работи с тях трябва да се подготви много добре, да подбере подходящи оферти и да стигне бързо до сделка. Поколението „Y“ или „Милениум“ се вълнува и има позиция по актуалните за човечеството теми, като екологията и опазването на околната среда.
В този ред на мисли, добър вариант за тяхно жилище са т.нар. „дишащи“ домове:
Имотът може да бъде разгледан в профила на „Адиум“ ЕООД
Поколение Z (1995–2010)
Ценности: свобода, самореализация, щастие
Основни признаци: реалисти, индивидуалисти, денонощно са на линия
Мотивация: толерантност, доверие, изпитания
Това поколение също така е наричано «поколението YouTube» и «дигитално поколение». Животът на представителите на поколението „Z“ е наситен със съвременни технологии, а делниците им ─ с интернет, социални мрежи и смарт устройства. Те се стремят към щастие, а свободата смятат за неразделна част от съществуването си. В същото време те са реалисти и напълно осъзнават своето несигурно бъдеще: въвеждане на технологии и роботизация в работната среда, необходимост цял живот да получават образование и от време навреме да сменят професията си. Хората от поколението „Z“ търсят и намират всичко в социалните мрежи и различни интернет платформи, включително бъдещия си дом. Подходящите предложения за тях са „умните“ къщи и апартаменти, в които има многофункционални, модерни мебели и всякакви достижения на технологиите – сензорно осветление, дистанционно управление на електрическите уреди и апаратура. Освен това те обичат пространството и изчистените линии без претрупаност на декорация, а много често изповядват и източната философия на фън шуи.
Пример за подходящ дом за поколението „Z“:
Имотът може да бъде разгледан в профила на „Unique Estates“
Разбира се, редно е да уточним, че колкото хората са различни, толкова и предпочитанията им са разнородни. Много често изборът на нов дом е подвластен на съвкупността от желанията на двама или повече души, които са от различни поколения и трудно могат да бъдат сведени до една конкретна, обща характеристика. Никога не е излишно обаче брокерите да имат предвид особеностите на различните поколения – така и двете страни ще са доволни, защото ще спестят от времето си при огледи и много по-успешно ще стигнат до сделка.