Личен опит: защо хората не искат да наемат имота и какво да правим
1. Неконкурентна наемна цена
В бизнеса с отдаване на имоти е важно да определите адекватна наемна цена. Тя трябва да отговаря на пазарните условия, за да може наемът на обекта да бъде съпоставим с наемните цени на еквивалентни обекти в същия район. Без познаването на пазара и проследяването на ценовите тенденции е много сложно да се коригира цената на наема – това води до ситуация, в която обектът стои празен дълго време.За да определите адекватна наемна цена на имота, може да анализирате наемните цени на сходни обекти в специални платформи (местни сайтове за обяви и международни портали за имоти). Няма да е излишно, ако потърсите мнението на квалифициран местен брокер.
Също така може да се възползвате от специалните интернет-услуги, които позволяват автоматично да проследявате тенденциите на местния пазар в сегмента наеми. По-рано Domaza съобщи за една подобна технология.
2. Недостатъчен маркетинг
Правилната наемна цена не достатъчна за успешното отдаване на имота под наем. Крайният резултат зависи от това колко усилия са били приложени за популяризиране на обекта на пазара: например, в САЩ неопитните наемодатели могат да се ограничат само до поставен в двора си знак за отдаване под наем. Специалистът препоръчва използване на всички възможности: публикуване на реклама в най-различни сайтове за обяви.Проучванията на пазара показват, че младите хора в повечето случаи търсят имоти за краткосрочен и дългосрочен наем в интернет. За да не губите тези потенциални наематели, имотът ви трябва да присъства във всички онлайн платформи, популярни в дадения регион.
Освен това, в обявата за отдаване под наем, трябва да посочите основна информация за имота: брой спални и бани, наличие на мебели и уреди. Също така, конкурентоспособността на обекта ще се увеличи, ако обявата бъде придружена от качествени снимки.
3. Специални условия за наематели
В ситуациите, когато предлагането изпреварва търсенето, няма да е излишно да разработите политика за отдавания имот. Списъкът с разрешения и забрани за наематели ще ви позволи да се откроите от основната маса обяви – опишете подробно условията по отдаване на имота.Например, нарастване на интереса на наемателите може да активизира уточнението, че в имота «се допускат наематели с домашни любимци». В този случай ще трябва да преразгледате и така наречената политика за забрани и ограничения.
4. Непривлекателност на имота
В ситуациите, когато хората масово идват на огледи, но се отказват да наемат имота, експертът препоръчва да погледнете на обекта си с очите на наемателите. Вероятно, имотът не е привлекателен?Обновяването на интериора, мебелите и техниката ще позволи значително да повишите привлекателността на имота. Правилно насочените инвестиции позволяват обектът да се отдава по-скъпо и като следствие – първоначалните инвестиции се изплащат.
5. Неблагоприятен район
За съжаление, на имотния пазар в сегмента „наеми“ съществуват явления, които инвеститорите не са в състояние да коригират. Например, разположение на обекта в неблагоприятен район. В този случай специалистът препоръчва да компенсирате непривлекателната локация с други предимства (изгодна наемна цена, качествени мебели и техника, лоялна политика за наемателите).Понякога си струва да продадете обекта в непопулярен район, за да инвестирате в имот с по-удачно местоположение за краткосрочно и дългосрочно отдаване под наем.
По този начин, независимо от причината, поради която имотът стои без наематели, си струва да отделите време, за да проучите всички възможни варианти. Сарнен Щайнбарт отбелязва, че печеленето на пари от имотния пазар е бизнес, а не хоби. Когато имате представа какво правите неправилно, вие винаги ще може да коригирате грешките си така, че имотът ви да започне да генерира по-голяма печалба.