Цена на недвижими имоти в София
Показателя цена на недвижими имоти в София се определя от съотношението между потребителското търсене и предлагане. За ефективното функциониране на имотния пазар в столицата е необходимо тези два процеса да се припокриват или да имат стойности близки до равновесните. За съжаление, отчетеното от бизнес анализаторите разминаване между тях влияе негативно върху активността на пазара. То е не само в количествено, но и в качествено отношение. Обект на изследване, в случая, са броя оферти на собственици, които са израз на предлагането и броя реализирани сделки с имоти, които са резултат от търсенето. Най-малко са разликите при едностайните жилища, които са обект на сериозен потребителски интерес. Разминаването е с около 11% при търсене в рамките на 50 хил. евро и предлагане в рамките на 65 хил. евро.
Важно е реалната цена на имот в София да се определя на база търсене и предлагане. Една от основните причини за дисбаланс е малкия бюджет на купувачите, които са се насочили към имоти в ниския и средния ценови сегмент. Друга причина за разминаване е в типа недвижими имоти, които са пуснати масово на пазара и тези, от които клиентите имат нужда. Отчетено е в най-голяма степен за софийските квартали Витоша, Младост и Студентски град според местоположение на имота. По вида на апартамента, несъответствие между очаквания и предлагане има при тристайните жилища, където предлагането е 45% над търсенето, а броят непродадени апартаменти се увеличава. Най-желани квартали са Младост, Овча купел, Надежда, Манастирски ливади и Люлин. Обратно на прогнозите в центъра на столицата обявите са най-много, а потребителския интерес е най-слаб, поради високите ценови равнища.
От съществено значение е обявяването на реалистични цени на имоти в София. Индекс за това, дали обявената продажна цена отговаря на очакванията на купувачите и наличието на интерес към съответната оферта. От друга страна липсата на интерес в дългосрочен план е сигнал за завишена стойност. Регулирания пазар защитава интересите както на купувачи, така и на продавачи. Той минимизира рисковете от това имот в София да се продаде на неизгодно ниска или предложи на прекалено висока цена, отблъсквайки потенциалните клиенти. В ролята на регулатори са именно агенциите за недвижими имоти, които чрез своя професионализъм и обективизъм, посредничат между двете страни по една сделка с цел постигане на взаимноизгодно сътрудничество.
Оценката на даден имот зависи от параметри като локализация и инфраструктурно развитие на региона. Цената се определя и от срока за реализация на сделка. Желанието за бърза продажба, например, трябва да бъде изразено посредством обява: „имот в София цена с по-ниска стойност“. Ключов момент за развитието на имотния пазар е съобразяването на продавачите и на купувачите с това какво предлага и какво търси ответната страна. Така те могат да „намерят общ език“ и да постигнат консенсус на определено ценово равнище.
За да се усили пазарната динамика, предлагането трябва да съответства на търсенето. Един от начините за постигане на равновесие е маркетинговия анализ и съобразяването с икономическата ситуация в страната. В условия на криза търсенето е свито, доходите са ниски и клиентите не могат да си позволят предлаганите скъпи и луксозни имоти. Най-ефикасното решение на проблема е строителните предприемачи, собствениците на имоти и наемодателите да предприемат стратегия, според която да изграждат обектите си или да обявяват: „недвижими имоти в София цени по джоба на потребителите“. Ценовата достъпност е един от начините за постигане на равновесно положение.